![juhtnööre ja selgitusi autoaku laadimiseks mehhaanik kontrollib autoaku laetuse taset](https://hp2.pigugroup.eu/testimonials/c89366d7b9e17920a0e07dd0acffd37c.jpg)
- Miks auto käima ei lähe?
- Aku ja selle pinge
- Kuidas ma tean, et aku on korras?
- Aku laadimine teise auto pealt
Põhjuseid, miks auto käima ei taha minna, on üsna erinevaid, kuid üldjuhul pole tegu tõsise probleemiga. Olgugi et internet pakub hulgaliselt nõuandeid, jäävad need tehnilise hariduseta inimestele suurelt jaolt segaseks. Siin kirjeldamegi pommikindlaid mooduseid, kuidas akuprobleeme seljatada ja tüüpilisi käivitusmuresid lahendada.
Miks auto käima ei lähe?
Põhjus võib peituda põlema ununenud tuledes, talvekülmas, väsinud generaatoris või asulasisestes mikrodistantsides, mille vältel aku end korralikult laadida ei jõua. Kui aku on tühjapoolne, ei jõua ta mootorit lihtsalt käivitada – parimal juhul veab starter end paar korda ringi, halvimal juhul aga käib lihtsalt klõps ja ongi kõik.
Akut saab laadida laadijaga. Protsess kestab küll mõnda aega, aga see-eest saab aku korralikult täis. Akut saab laadida ka teise auto abil. Praktikas seda küll eriti ei rakendata, aga põhimõtteliselt saab aku selgi moel hädaga laetud. Kui tahta, et auto ka pärast omal jõul käima läheks, tuleb pärast niisugust laadimist pool tunnikest ringi sõita.
Aku ja selle pinge
Akud jagunevad voltaaži järgi kolmeks: 6 V, 12 V ja 24 V – madalaima, 6-voldise pingega aku on rolleritel, 12-voldist akut kasutatakse sõiduautodel ja mootorratastel ning 24-voldist veokitel. Sellest sõltuvalt on vaja valida ka akulaadija. Tõsi, on olemas ka mitme erineva laadimisrežiimiga laadijaid, mis sobivad erinevate sõidukite laadimiseks.
Kuidas ma tean, et aku on korras?
Selleks tuleb hankida pingemõõtmisseade ehk voltmeeter ja kinnitada see aku külge. Kõigepealt tuleb pärast sõitmist 2–4 tundi oodata, siis kapott lahti teha ja otsad ära ühendada. Aga mitte nii, nagu selles tuntud Baskini sketšis, vaid plussmärgiga juhe aku plussklemmi külge ja miinusmärgiga juhe miinusklemmi külge. Rusikareeglina on plussjuhe punast ja miinusjuhe musta värvi.
Voltmeetri kuvaväärtused:
- “–” aku vajab laadimist;
- “12–12,5 V” – põhimõtteliselt on kõik hästi, kuid talve lähenedes on mõistlik akut täiendavalt laadida;
- “12,5–12,7 V (või enam)” – suurepärane, akut pole vaja laadida.
Voltmeetriga saab ka generaatori võimsust testida. Protseduur on sisuliselt sama, mis eelmine: esmalt vaatate, mida voltmeeter väljalülitatud mootori korral kuvab, siis aga panete mootori käima ja saate juba uued näidud. Kui voltmeeter näitab mootori käivitamisel 13,8–14,6 V, tähendab see generaatori head toimivust. Kui aga voltmeeter näitab pinget, mis jääb allapoole seda näitu, mil mootor veel seisis, on mõttekas joonelt parandusse sõita.
Aku laadimine teise auto pealt
Kõigepealt tuleks kindlaks teha elementaarne – et aku on ilma pragude, lekete ja muude kahjustusteta. Kui kõik tundub korras olevat, tehke järgnevat:
Pärast laadimist tuleks autoga vähemalt 20 minutit sõita, enne kui mootori välja lülitate. |